zaterdag 4 januari 2014

Verschillende mediatheorieën

Uiteraard spelen massamedia een belangrijke rol in de maatschappelijke communicatie. Massamedia zijn voor vele mensen het venster op de wereld om hen heen. Je kunt je dus ook wel voorstellen dat er een behoorlijk groot aantal van deze theorieën en gedachten ontwikkeld zijn over hoe de media onze maatschappij beïnvloeden. Veel mensen denken en geloven nog steeds dat de verkoop van producten vanzelf gaat lopen als je een advertentie in een krant zet, of dat wat je op televisie als waarheid wordt gepresenteerd, ook echt waar is. Door communicatiewetenschappers is intussen allang duidelijk geworden dat de media niet zo simpel werken als dat sommige mensen denken. Daarom heb ik een aantal theorieën van deze theorieën hieronder op een rijtje gezet, daarin ziet u de verschillende theorieën (gedachten) met daarbij een toelichting en voorbeeld.

  
-        One-step-flow-theorie (ook wel injectienaaldtheorie, magic bullet-theorie of transportbandtheorie genoemd)Deze theorie is ontstaan in de jaren twintig van de vorige eeuw. Het hoofdidee van deze theorie was, dat de massamedia (de kranten) in slechts één grote stap grote invloed uitoefenen op de individuele lezer. De theorie zegt dat de krant de macht heeft om het denken van de lezer te beïnvloeden en daarbij dus ook zijn gedrag. Als er bijvoorbeeld in de krant zal staan dat er één politieke partij de beste is, zal de lezer, volgens deze theorie, overtuigd worden en op de desbetreffende partij stemmen. Bij deze theorie wordt de media gezien als een injectienaald die het publiek druppeltje voor druppeltje met bepaalde ideeën volspuit. Volgens de theorie zou het publiek de boodschap geheel overnemen.Dit is vooral een theorie van vroeger, deze theorie in de tijd van nu is volkomen onwerkelijk. Vroeger werden de radio en de televisie namelijk vergeleken met grote injectienaalden die mensen volspoten met stoffen die meestal niet gewenst waren. Mensen zijn gevoelig en kwetsbaar als het gaat om beïnvloeding van media. De media legt de nadruk op lange termijn. Dit kan je je bedenken als het gaat om amusement en informatie. Elke dag worden we geconfronteerd met informatie en er druppelt als het ware elke keer een klein beetje vloeistof in ons lichaam. Er zal niet meteen sprake zijn van misleiding of manipulatie, maar van voortdurend bepaalde visies op de werkelijkheid te zien of te horen krijgen.Als je steeds bepaalde berichten ziet of steeds vaker met geweld geconfronteerd wordt, gaan mensen vaak geloven dat dat de waarheid is. Een goed voorbeeld zijn de roddelbladen. Iedereen gelooft dat de roddels waarheden zijn, terwijl dit meestal stomweg roddels zijn en er niets van de roddels waar is.  

-      AgendasettingtheorieDeze theorie houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van de onderwerpen waarover bericht wordt. De aandacht die de journalistiek aan bepaalde onderwerpen geeft, bepaalt onze perceptie van wat de belangrijkste onderwerpen zijn. Daarbij zijn de begrippen ‘priming’ en ‘framing’ belangrijk. Met de mediapriming wordt bedoeld dat de media de beoordelingsmaatstaven van het publiek bepalen. Word er veel nadruk op bepaalde issues gelegd, dan is dat de oorzaak dat er meer over die issues wordt nagedacht.
Framing is de wijze waarop journalisten hun onderwerpen selecteren en vormgeven. Het frame dat journalisten in het nieuws presenteren, is hun kijk op het onderwerp. Door frames kan de presentatie van complexe onderwerpen vereenvoudigd worden. Het mediaframa kan vervolgens bepalen vanuit welk perspectief het publiek het onderwerp gaat bekijken. Een voorbeeld van agendasettingtheorie: Stel je voor, als enkele televisiezenders en kranten veel aandacht besteden aan criminaliteit, dan gaan veel mensen denken dat zij niet meer veilig over straat kunnen.


-     Zwijgspiraal
De zwijgspiraaltheorie is een theorie die zich afzet tegen het kijken naar de actuele werkelijkheid vanuit een bepaald standpunt of orientatie. Door de verschillende stappen binnen het communicatieproces zal de informatie uit de media iedereen bereiken. De invloed van de media speelt, zoals we weten, een enorm grote rol. Iedereen heeft zijn/haar eigen mening, maar zodra meningen afwijken van anderen, worden deze naar beneden gehaald. Dit zal leiden in een zwijgspiraal. 
Ik vind dat de theorie van de zwijgspiraal nog steeds goed te zien is. Vele mensen zijn bang om hun eigen mening te geven zodra deze afwijkt van anderen. Ik maak het zelf ook nog wel vaak mee, vroeger durfde ik ook niet goed mijn mening te geven, omdat het soms afweek van andere meningen. Maar tegenwoordig geef ik gewoon mijn eigen mening. Ik kan me wel goed voorstellen dat veel mensen het nog steeds moeilijk vinden voor hun eigen mening uit te komen, omdat het soms gewoon niet geaccepteerd wordt door anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten