Buitenmedia, ook wel buitenreclame of outdoor advertising genoemd, is er voor vele toepassingen en in allerlei
verschillende soorten en maten. Denk niet alleen aan reclameborden langs de
openbare weg, maar ook aan reclame langs sportvelden, raclamezuilen,
raambelettering, bouwborden, makelaarsborden, vlaggen of bordjes die je op de
toiletten in restaurants tegenkomt. Dit zijn allemaal verschillende vormen van
buitenmedia. Doordat je deze borden en reclame op uiteenlopende plekken
tegenkomt, hebben zij een groot effect.
Maar waarom maken we nou gebruik van buitenmedia?
Buitenreclame is een onvermijdbare mediavorm die overal aanwezig is en biedt daarmee een perfecte manier om mensen te bereiken terwijl ze zich verplaatsen naar hun dagelijkse bestemmingen. Daarnaast is het ook een van de meest kosten-effectieve manieren om reclame te maken. Buitenreclame is waarschijnlijk de laatste plaats waar de consument geen volledige controle heeft over de zichtbaarheid van de advertentieruimte. In tegenstelling tot tv of radio kan buitenreclame niet worden uitgeschakeld, doorgespoeld of weggezapped. De controle die over de advertentieruimte bestaat geeft adverteerders meer zekerheid over hoe en waar een advertentie wordt gezien. Daar waar de doeltreffendheid van andere media vaak afzwakt wordt buitenreclame door een steeds groter wordend publiek gezien - vooral nu mensen meer tijd kwijt zijn aan woon-werkverkeer en meer tijd buitenshuis besteden. Simpelweg: Meer tijd weg van huis = meer tijd voor out-of-home media en buitenreclame.
Buitenmedia zijn één van de oudste vormen van communicatie van bedrijven. Vroeger werd er al gebruik gemaakt van buitenmedia door de ambachtslieden die merktekens op hun gevels aanbrachten om de aandacht van voorbijgangers te krijgen. Ook aankondigingen van gebeurtenissen of iets dergelijks werd toen al gedaan door middel van plakkaten en affiches. In de loop der jaren zijn er enorm veel vormen van buitenmedia bijgekomen, waaronder natuurlijk de nieuwste digitale buitenmedia.
Buitenreclame is een term die ook veel gebruik wordt, dit omdat het te maken heeft met marketingcommunicatie, maar ook voor andere vormen van communicatie zijn buitenmedia goed inzetbaar. Denk aan de voorlichtende teksten van overheidsinstanties en goede doelen.
Buitenreclame is een onvermijdbare mediavorm die overal aanwezig is en biedt daarmee een perfecte manier om mensen te bereiken terwijl ze zich verplaatsen naar hun dagelijkse bestemmingen. Daarnaast is het ook een van de meest kosten-effectieve manieren om reclame te maken. Buitenreclame is waarschijnlijk de laatste plaats waar de consument geen volledige controle heeft over de zichtbaarheid van de advertentieruimte. In tegenstelling tot tv of radio kan buitenreclame niet worden uitgeschakeld, doorgespoeld of weggezapped. De controle die over de advertentieruimte bestaat geeft adverteerders meer zekerheid over hoe en waar een advertentie wordt gezien. Daar waar de doeltreffendheid van andere media vaak afzwakt wordt buitenreclame door een steeds groter wordend publiek gezien - vooral nu mensen meer tijd kwijt zijn aan woon-werkverkeer en meer tijd buitenshuis besteden. Simpelweg: Meer tijd weg van huis = meer tijd voor out-of-home media en buitenreclame.
Buitenmedia zijn één van de oudste vormen van communicatie van bedrijven. Vroeger werd er al gebruik gemaakt van buitenmedia door de ambachtslieden die merktekens op hun gevels aanbrachten om de aandacht van voorbijgangers te krijgen. Ook aankondigingen van gebeurtenissen of iets dergelijks werd toen al gedaan door middel van plakkaten en affiches. In de loop der jaren zijn er enorm veel vormen van buitenmedia bijgekomen, waaronder natuurlijk de nieuwste digitale buitenmedia.
Buitenreclame is een term die ook veel gebruik wordt, dit omdat het te maken heeft met marketingcommunicatie, maar ook voor andere vormen van communicatie zijn buitenmedia goed inzetbaar. Denk aan de voorlichtende teksten van overheidsinstanties en goede doelen.
Buitenmedia is gericht op
voorbijgangers, die vaak maar een ogenblik de tijd hebben voor de boodschap.
Daarom gelden de volgende eisen voor een goedwerkende buitenmedia
- Eenvoudig en
opvallend beeldmateriaal
- Een minimale
hoeveelheid tekst
- Een
gemakkelijk te lezen lettertype of letterkleur
- Het merk
en/of logo is in één oogopslag te
herkennen
Hieronder heb ik ook nog een paar voor en nadelen van buitenmedia op een
rijtje gezet:
Voordelen:
- Buitenmedia
hebben een groot bereik
- De kosten
zijn relatief laag, waardoor de concurrentie klein is
- Buitenmedia
zijn gemakkelijk in te zetten naast andere uitingen en zijn op die manier erg
geschikt als herinneringsreclame
- Er is een
goede geografische spreiding mogelijk
Nadelen:
Nadelen:
- Er is
vrijwel geen mogelijkheid tot doelgroepsegmentatie
- Buitenmedia
zijn gevoelig voor vandalisme (let maar eens op als je op straat loopt!)
Als je buitenmedia als communicatiemiddel in
wilt zetten, zijn er wel een aantal dingen waar je goed over na moet denken. Je
moet denken aan wie je wilt bereiken, met wat voor soort buitenmedia en of je
de buitenmedia lokaal, regionaal of landelijk in gaat zetten.
Op de volgende website kunt u meer lezen over de feiten en effecten van buitenreclame:
Het effect van buitenreclame
Op de volgende website kunt u meer lezen over de feiten en effecten van buitenreclame:
Het effect van buitenreclame

Geen opmerkingen:
Een reactie posten