zaterdag 4 januari 2014

Audiovisuele media


Audiovisuele media, zoals films, commercials, videoclips, dvd's en flash animaties zijn prima geschikt om een boodschap overtuigend en met veel gevoel te brengen. Denk maar eens, als je een goed gemaakte film laat zien, kan dit bij veel mensen een blijvende indruk achter laten! Het inzetten van audiovisuele media is daarom een goede oplossing van een communicatieprobleem. Hierdoor kun je bepaalde zaken laten zien die anders niet of moeilijk getoond kunnen worden. Hoe meer de realiteit benaderd wordt, des te hoger de impact. Hieronder geef ik 10 redenen waarom het belangrijk is om audiovisuele media in te zetten: 

1. Als eerste is er de combinatie van beeld en geluid. Geen enkele vorm kan hier tegenop, de mens schrijft en leest enkele millennia, terwijl communicatie via beelden en geluid al vele duizenden jaren worden toegepast!


2. Daarnaast is het zo dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Onderzoek heeft ook aangetoond dat de combinatie van beeld en geluid ervoor zorgt dat de informatie goed onthouden wordt. Dus je hebt meer kans dat mensen de informatie hebben begrepen en je hebt meer zekerheid dat de boodschap is aangekomen.

3. Ook kan geen ander medium zo snel en in zo’n korte tijd grote groepen tegelijk informeren, emotioneren, motiveren en beïnvloeden! Dit alles door de snelheid van licht en geluid.

4. Audiovisuele media heeft een onderscheidend vermogen, hierdoor kan een organisatie zich makkelijker en doeltreffender onderscheiden en positioneren.

5. Een hele belangrijke reden is natuurlijk ook dat je opvalt! Bewegende beelden trekken de aandacht en opvallende beelden zullen mensen niet snel vergeten.

6. Nog een belangrijke reden van het gebruik van audiovisuele media is dat audiovisuele media vaak echt werken, zelf onderbewust. Die onderhuidse werking geeft veel extra mee. Natuurlijk wordt er goed over het concept nagedacht en selecteert te producent, in overleg met de opdrachtgever, wat de kijker te zien en te horen krijgt.

7. De reclames en beelden worden uitgezonden op televisie, deze beelden krijgen mensen dus sowieso te zien. Het sluit aan bij de dagelijkse gewoontes. Mensen kijken televisie.

8. De kijker heeft het heel erg gemakkelijk, de doelgroep hoeft weinig moeite te doen om de kennis tot zich te nemen. De informatie wordt eigenlijk heel simpel aangeboden, de informatie kan niet verdwijnen.

9. Ook is er bij audiovisuele media sprake van een ‘kijk’-cultuur. Voorpagina’s van kranten en tijdschriften verkopen op de cover, terwijl de videoclip het succes van de single bepaald. Een advertentie zonder afbeelding is ondenkbaar.

10. De laatste reden is de bevestigende rol van de audiovisuele media. Zien is geloven…. 

Op de volgende website vind je een aantal feiten en cijfers op een rij: 
http://www.beeldengeluid.nl/en/node/4701

Bron: http://www.bengp.nl/bestanden/audiovisuele_media.htm

1 opmerking:

  1. Geweldige blog! Bedankt voor het delen van informatie over audiovisuele media. Het is goed geschreven. Soms voordat ik bezoek audiovisuele gespecialiseerd bedrijf vision2watch voor sommige interactief werk. IK BEN echt gelukkig op zijn werk.

    Holografische Projectie

    BeantwoordenVerwijderen