Als we gaan kijken naar de games en entertainment van tegenwoordig is
daarbij de media niet meer te missen. Bijna álles gaat digitaal. Er zijn
tegenwoordig weinig mensen die nog bij elkaar gaan zitten en een spelletje met
elkaar gaan spelen zonder dat de media daarbij een belangrijke rol speelt. Vele mensen spelen spelletjes achter hun
computer, gameboy of tablet. Ook wordt er veel naar filmpjes gekeken via
bijvoorbeeld YouTube of RTL gemist. Het is natuurlijk ook zo dat kinderen van
steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon krijgen van hun ouders, waar
uiteraard digitale spelletjes op worden gespeeld en filmpjes en foto’s worden gedeeld.
Er zijn flink wat mensen, waaronder vooral jongeren, die verslaafd zijn aan gamen. Dit leidt tot vermoeidheid, schoolresultaten die flink dalen etc. Uit onderzoek blijkt dat 3 procent van de tieners die online games spelen, verslaafd genoemd kan worden aan het via het internet spelen van videogames met andere personen. Op de volgende website kun je hier meer over lezen. http://tweakers.net/nieuws/74361/nederland-telt-12000-gameverslaafde-tieners.html
Er zijn flink wat mensen, waaronder vooral jongeren, die verslaafd zijn aan gamen. Dit leidt tot vermoeidheid, schoolresultaten die flink dalen etc. Uit onderzoek blijkt dat 3 procent van de tieners die online games spelen, verslaafd genoemd kan worden aan het via het internet spelen van videogames met andere personen. Op de volgende website kun je hier meer over lezen. http://tweakers.net/nieuws/74361/nederland-telt-12000-gameverslaafde-tieners.html
Entertainment is voor vele mensen een activiteit die erg belangrijk is in
het leven. Want zeg nou zelf, is het niet heerlijk om ’s avonds op de bank even
lekker alles te kunnen vergeten en te kunnen lachen om één van je favoriete programma’s.
Deze programma’s of bezigheden geven mensen plezier. Er zijn heel veel
verschillen van entertainment, zo kan je bijvoorbeeld denken aan talentenshows
op tv, dancebattles, films, theater of muziek. Voor iedereen is er zo zijn
eigen soort entertainment.
Games en entertainment kunnen ook middelen zijn om je product mee op de
markt te brengen, een spel kan een goed middel zijn om je merk mee te promoten.
Er zijn vier factoren waarom een game impact kan hebben. Ten eerste werk je
samen, dit legitimeert de belangstelling voor een activiteit en trekt een
speler tegelijkertijd in de groep en in de inhoud. Ten tweede is er
interactiviteit, een speler kan zijn omgeving beïnvloeden, dit geeft een
sterkere ervaring dan alleen waarnemen. Ten derde gebruik je veel zintuigen,
hoe meer zintuigen een spel aanspreekt, hoe meer impact. Het beste is dus om
geluid, zicht en aanraking te combineren. Als laatste staat een spel niet op
zich, er gebeurt van alles rondom een spel op verschillende niveaus.
Het is wel belangrijk dat je er rekening mee houdt dat bij games dezelfde problemen voor kunnen komen als bij elk ander communicatiemiddel. Het is niet de bedoeling dat je het middel als uitgangspunt neemt in plaats van het doel en dat je iets maakt dat mooi is in plaats van effectief.
Vroeger kwamen mensen met de vraag ‘we willen een folder’, nu komen mensen met de vraag ‘we willen een game’. Door de nieuwste snufjes en renovaties, is er dus een nieuw specialisme wat belangrijk is voor het doel van de communicatie.
Voor het vak mediakunde hebben wij met ons groepje een filmpje moeten maken over het onderwerp 'ik en entertainment'. Het was de bedoeling om in het filmpje een mediatheorie na te spelen. Wij hebben de mediatheorie 'multistepflow' gekozen. Deze theorie houdt in dat mensen hun mening ontwikkelen via zogenaamde opinieleiders (dit zijn mensen die de maatschappelijke meningsvorming beïnvloed, dit doen zij door actief de massamedia op te zoeken en deze te gebruiken om hun mening te vormen). De opinieleiders beïnvloeden anderen om hun gedrag en houding aan te passen.
Door de volgende link aan te klikken kun je het filmpje bekijken!
http://www.youtube.com/watch?v=rADMd-zKyII
Het is wel belangrijk dat je er rekening mee houdt dat bij games dezelfde problemen voor kunnen komen als bij elk ander communicatiemiddel. Het is niet de bedoeling dat je het middel als uitgangspunt neemt in plaats van het doel en dat je iets maakt dat mooi is in plaats van effectief.
Vroeger kwamen mensen met de vraag ‘we willen een folder’, nu komen mensen met de vraag ‘we willen een game’. Door de nieuwste snufjes en renovaties, is er dus een nieuw specialisme wat belangrijk is voor het doel van de communicatie.
Voor het vak mediakunde hebben wij met ons groepje een filmpje moeten maken over het onderwerp 'ik en entertainment'. Het was de bedoeling om in het filmpje een mediatheorie na te spelen. Wij hebben de mediatheorie 'multistepflow' gekozen. Deze theorie houdt in dat mensen hun mening ontwikkelen via zogenaamde opinieleiders (dit zijn mensen die de maatschappelijke meningsvorming beïnvloed, dit doen zij door actief de massamedia op te zoeken en deze te gebruiken om hun mening te vormen). De opinieleiders beïnvloeden anderen om hun gedrag en houding aan te passen.
Door de volgende link aan te klikken kun je het filmpje bekijken!
http://www.youtube.com/watch?v=rADMd-zKyII
Geen opmerkingen:
Een reactie posten